A+ A A-

Varför karting?

Jag tror att många upplever motorport som både dyrt och komplicerat. Av den anledningen räknar man bort den som alternativ när man funderar på fritidsaktiviteter. Det behöver inte vara så. Jag skulle vilja beskriva vår resa och ge min bild av vad det innebär att vara kartingfamilj.

 

Vi hade provat på olika fritidsaktiviteter, naturligtvis utifrån sådant som låg mig närmast, men ingenting hade varit riktigt intressant. Motorsport låg långt borta från vår värld. Niklas klasskamrat Jonathan Arvidsson hade börjat köra Cadetti och de frågade om vi ville följa med och prova. Nicke var först ganska tveksam men efter två varv såg jag att var såld.

Den sommaren puttrade han runt i Jontes Cadetti. Sommaren därpå köpte vi vår första kart för 5000 kr. Tanken var mest att köra på Trollringen och ha kul. Vi funderade inte så mycket på inställningar och material. Göran Arvidsson hjälpte mig att göra grundinställningar (läs karten skulle starta och vara körbar). Med tiden växte självförtroendet framför allt hos Nicke. Vi bestämde oss för att i alla fall köra de tre tävlingar som behövs för att få nationell tävlingslicens. 

Året därpå hade vi tänkt att vi skulle köra fyra tävlingar i Norrlandscupen för att få ett totalresultat. Det visade sig efter hand att Nicke var en ganska bra chaufför. Det blev en utmaning för mig som inte har sysslat speciellt mycket med motorer och sånt. Med hjälp av klubbkompisar och goda vänner började jag lära mig sköta om material och enkla inställningar på chassit. Det visade sig att vår begagnade motor (den hade varit hos minst två ägare före oss) var en oslipad diamant som gick riktigt bra. Säsongen slutade med att vi körde hela Norrlandscupen och vann två tävlingar. Om jag minns rätt förbrukade vi två omgångar däck och ca 30 liter bränsle på hela säsongen.

Sedan har det rullat på genom klasserna i den takt Niklas har vuxit. Idag kör vi i klassen Rotax Max med topphastigheter på ca 120 km/h. Varken vi eller personer som känner oss väl skulle ens ha drömt om den utvecklingen. Jag skulle vilja säga att det beror på tre saker.

1. Niklas intresse. Det har utmanat mig och sporrat mig att lära mig hur det fungerar. 

2. Gemenskap. Karting är något man gör tillsammans och man måste samarbeta för att lyckas.

3. Stöd från klubbkompisar, vänner och medtävlande. Det är faktiskt så att även "arga" konkurrenter hjälper varandra i depån när det behövs.

När det gäller kostnader så beror det väldigt mycket på var man lägger ribban. Upp till 14-års ålder funkar det bra att köra på en begränsad budget. Det är lätt att gripas av missmod när man ser vad en del andra har för utrustning. Men man får aldrig glömma att det viktigaste är att ha kul och att det är mellan ratten och stolen det avgörs.

Till sist några ord om varför jag fortfarande håller på.

1. Det har varit mycket positivt för vår min och Niklas relation. I depån måste man samarbeta och lösa problem. Man lyckas och misslyckas, men man gör det tillsammans. Inte minst viktigt är att jag som förälder måste lyssna på Niklas för att göra ett bra jobb som mekaniker.

2. Man växer av lämpliga utmaningar. Jag tror att det är bra för ungdomar att utmana sina egna gränser. I kartingen sker det naturligt. 

3. Tid. Ja jag har lagt ned mycket tid men mycket av den tiden är tid tillsammans. Vi har oftast åkt hela familjen med husbil eller husvagn (som vi hyrt). Man hinner umgås mycket på en tävlingshelg.

4. Gemenskap med andra kartingfamiljer. Trots att det kan vara mycket adrenalin på banan så skiljs vi som vänner. Vi har lärt känna människor från hela landet och som sagt, man hinner umgås mycket under en tävlingshelg..

5. Karting är jämlikt. Tjejer och killar tävlar på lika villkor eftersom reglerna styr det mesta som påverkar kartens prestanda.

6. Känslan när vi sitter i bilen och småpratar på väg hem efter ett träningspass på Trollringen en skön sommarkväll.

Aktuellt

Nu drar Norrlandscupen igång

Helgen 28-29 maj drar Norrlandscupen äntligen igång med två tävlingsdagar i Piteå.

Read more ...

Nya hyrkartar på Trollringen

 Idag har vi haft årets roligaste arbetsdag på Trollringen. 10 nya hyrkartar skulle köras in och testas.

Read more ...

Rotax Max Challenge kommer till Lycksele

23-24/7 kommer Rotax Max Challenge till Lycksele och Trollringen för två tävlingsdagar. Rotax Max Challenge är världens största kartingserie och körs i stora delar av världen.

Read more ...

Ny förare i LMK

LMK s senaste tillskott bland gokartförarna heter Elias Norgren 7 år. Han har precis kört upp och skickat in sin licensansökan.

Read more ...

Till salu

Norrlandscupen

Eftersom det har varit problem med att ladda hem listan med startnummer från norrlandscup.se provar jag att lägga ut den i pdf-format här. Du behöver ha en pdf-läsare installerad t.ex. Acrobat Reader

Klicka här om du vill ladda hem listan.